קוד אתי

קוד אתי לענף השדלנות ("לובינג")

פורום קשרי הממשל

מבוא
בדמוקרטיה הישראלית מתקיים מדי יום דיון ציבורי תוסס בו לוקחים חלק יחידים, קבוצות וארגונים. הכנסת היא לבה הפועם של הדמוקרטיה ובה נפגשים נבחרי הציבור ועובדיו עם אזרחים מן השורה ועם נציגי חברות וארגונים.
חברי הכנסת ופקידי הציבור מקבלים דרך קבע החלטות בעלות משמעות מכרעת על יחידים, קבוצות, ארגונים וחברות בישראל. הליך החקיקה וקביעת המדיניות מבוססים על עקרונות בדבר מקצועיות, שקיפות, התייעצות, ושיתוף הציבור. כחלק מעקרונות אלה, לציבור ניתנת הזכות להביע את דעתו ולהשפיע על עיצוב המדיניות הציבורית בעוד שעל חברי הכנסת ופקידי הציבור מוטלת האחריות להכריע בהתאם לאינטרס הציבורי ולפעול ללא משוא פנים.
לאור זאת, קשרי ממשל הם חלק בלתי-נפרד מההליך הדמוקרטי ומהשתתפות הציבור בקבלת ההחלטות. כך בדמוקרטיות המובילות בעולם – וכך גם בישראל. מטרתם של קשרי הממשל היא להבטיח, כי המדיניות הציבורית תביא בחשבון מגוון רחב ככל הניתן של שיקולים וכי כל מי שעתיד להיות מושפע ממנה יזכה להשמיע את קולו ולהיות שותף פעיל בעיצובה.
השדלנים ("לוביסטים") מביאים מדי יום לידיעתם של מקבלי ההחלטות קשת רחבה של עובדות, עמדות, דעות, ואינטרסים מצד מגוון חברות וארגונים בכלכלה ובחברה הישראלית. מקצוע השדלנות ("לובינג") נועד אפוא לסייע לציבור לקיים תקשורת רציפה עם נבחריו, ולשמש ערוץ להעברת ידע ומומחיות מהמגזר העסקי והחברה האזרחית לחברי הכנסת. זאת, בהתאם להוראות החוק ולסטנדרטים מקצועיים ואתיים, הנסמכים על עקרונות של הוגנות, שקיפות ופתיחות.
במטרה לקדם את אמון הציבור במקצוע ובהליך הדמוקרטי בכלל, יזם פורום קשרי הממשל את הקוד האתי. הקוד מיועד לשדלנים העובדים עבור גופים עסקיים, ארגונים ציבוריים, עמותות ללא כוונת רווח וכיוצא בזה. הקוד האתי כולל הסדרים חדשים , המטילים חובות אתיות על שדלנים, ששימשו בעברם כחברי כנסת או כפקידי ציבור וכמובן על השדלנים כולם. פורום קשרי הממשל מעודד את כלל השדלנים בישראל לנהוג בהתאם לקוד ולפעול להטמעתו בקרב עמיתיהם
על מנת להבטיח את הרמה האתית הגבוהה ביותר במקצוע.
הקוד האתי שואב מהקודים המובילים בעולם: הקוד הבינלאומי של איגוד הלוביסטים (Association of Accredited Lobbyists to the European Union) המוסמכים באיחוד האירופי International Code of Lobbying Ethics) והקוד האמריקאי של איגוד הלוביסטים בארצות הברית (American League of Lobbyists Code of Ethics) .בנוסף, הקוד שואב מהמלצות הוועדה להכנת כללי אתיקה לחברי הכנסת בראשות השופט יצחק זמיר (2006), מהקוד שגיבשה ועדת המשנה של ועדת הכנסת להכנת כללי האתיקה בראשות חבר הכנסת חיים אורון (2011), ומקודים קיימים בענף הלובינג בישראל.

1. מחויבות לציבור
1.1    שדלן לא יפעל אלא בהיתר שניתן לו על פי חוק.
1.2    שדלן יפעל בכנות, ביושרה, בכבוד כלפי אחרים, ובדרך ארץ.
1.3    שדלן יציית באופן מלא לכל החוקים, התקנות והכללים החלים עליו.
1.4    שדלן יימנע מלפעול בכל דרך הפוגעת באמון הציבור בהליך הדמוקרטי.
1.5    שדלן יימנע מכל פעילות שיש בה משום אפליה, גזענות או חוסר סובלנות.
1.6    שדלן יפעל לקידום המקצוע, יושרתם וכבודם של העוסקים בו.
1.7    שדלן יפעל לעידוד שקיפות, גילוי, והגברת אמון הציבור במקצוע השדלנות.
1.8    שדלן יגלה את שם וזהות הלקוח שאת עניינו הוא מקדם.
1.9    שדלן לא יהיה חבר בגוף בוחר של מפלגה.
1.10  שדלן ששימש בעברו כנבחר או כפקיד ציבור לא יעשה שימוש לרעה בידע או בקשרים שצבר בתפקידיו הציבוריים. בכלל זה, שדלן כאמור לא יקדם עניין בו היה מעורב בתפקידיו הציבוריים אלא בחלוף שנה מיום סיום תפקידו האחרון כנבחר או כפקיד ציבור, לפי המאוחר מביניהם.
1.11   שדלן יפעל לקידום המודעות הציבורית למהותו ותרומתו של מקצוע השדלנות להליך הדמוקרטי.
1.12   ברוח זו, של מחויבות לציבור, השדלנים בישראל רואים בפעילות התנדבותית למען הקהילה מטרה ראויה ונעלה, וכפועל יוצא מכך יפעלו לייצוג, ללא תשלום, גופים וקבוצות שאין ביכולתם לשלם עבור ייצוג זה.

2. מחויבות לנבחרי ולפקידי הציבור
2.1    שדלן ישמור על אמינות ויספק מידע מהימן, עדכני ומדויק בכל עת.
2.2    שדלן יגלה בקיאות בחוקים, בתקנות ובכללים החלים על נבחרי ופקידי הציבור – לרבות בכל הנוגע למימון מפלגות – ולא יהיה מעורב במישרין או בעקיפין בהפרתם.
2.3    שדלן לא יטעה נבחר או פקיד ציבור לגבי עובדה מהותית, הנוגעת להליך החקיקה או פעילות הממשל.
2.4    שדלן לא יצור מצג מטעה לגבי טובת הציבור בעניין שהוא מקדם.
2.5    שדלן לא ידרוש ולא יקבל התחייבות מצד נבחר או פקיד ציבור כי יצביע או יפעל בדרך מסוימת.
2.6    שדלן שסיפק מידע, ומאז נודע לו על טעות, חוסר דיוק או שינוי מהותי שחל לגבי אותו מידע, יספק מידע עדכני ומדויק לנבחר או לפקיד ציבור העשוי להסתמך עליו.
2.7    שדלן לא יהיה מועסק במישרין או בעקיפין אצל נבחר או פקיד ציבור, בין אם בכנסת ובממשלה ובין אם מחוצה להן.
2.8    שדלן לא יציע ולא יעניק תמורה או טובת הנאה לנבחר או פקיד ציבור.
2.9    שדלן לא יגרום בדרך כלשהי לנבחר או לפקיד ציבור להפר חוק, תקנה או כלל.

3. מחויבות ללקוחות
3.1    שדלן יפעל בהוגנות ובמקצועיות תוך הגנה על כבודם האישי והמקצועי ועל המוניטין של לקוחותיו או מעסיקו.
3.2    שדלן יקדם את ענייני לקוחותיו או מעסיקו בנאמנות, בהתמדה ובנמרצות ובמסגרת זו יקדיש זמן, תשומת לב ומשאבים לקידום ענייניהם בהתאם לציפיותיהם ולכל הסכם שערכו ביניהם.
3.3    שדלן יתמצא בהליך החקיקה, בפעילות הממשל ובכל נושא הנדרש לצורך ייצוג לקוחותיו או מעסיקו באופן ראוי.
3.4    שדלן ישמר ויטפח את הידע שהוא מעמיד לרשות לקוחותיו או מעסיקו באמצעות לימוד מתמשך, הכשרה מקצועית ופיתוח הכלים המקצועיים שברשותו. בכלל זה, שדלן יתעדכן באופן שוטף בחוקים, בתקנות, בכללים ובנורמות האתיות הרלבנטיות לעיסוקו.
3.5    שדלן יימנע מייצוג או מפעילות מקצועית שיש בה ניגוד עניינים. בכלל זה, שדלן יגלה ללקוחותיו הקיימים או האפשריים את כל ניגודי העניינים הידועים לו ויפעל לקבל את הסכמתם מדעת ככל שהדבר דרוש לצורך הסדרת ניגודי העניינים.
3.6    שדלן יידע את לקוחותיו או את מעסיקו לגבי טיב ואופי פעילותו, לרבות שיתופי פעולה שהוא נוקט עם גורמים נוספים הפועלים בתשלום או בהתנדבות, ובמידת האפשר, יעניק ללקוח את ההזדמנות לבחור בין אפשרויות פעולה שונות.
3.7    שדלן יערוך הסכם כתוב עם לקוחותיו בדבר תנאי ונסיבות השירות שיספק, לרבות בכל הנוגע לגמול והחזר הוצאות, אשר ייגבו לצורך קידום ענייניו של הלקוח בלבד.
3.8    שדלן ישמור על חסיון המידע השייך ללקוחותיו או למעסיקו ולא יגלה מידע כאמור ללא הסכמה מדעת של לקוחותיו או מעסיקו. שדלן לא יעשה שימוש במידע חסוי השייך ללקוחותיו או למעסיקו עבור מטרה שאינה נובעת מההתקשרות ביניהם.
3.9    שדלן שהתקשרותו עם לקוח או עם מעסיק באה לסיומה יפעל ככל יכולתו להגן על טובתם, לרבות השבת מסמכים או רכוש שהלקוח או המעסיק זכאים להם ומתן זמן סביר להיערכות ולהתקשרות עם שדלן אחר.

3.10  שדלן המתבקש לייצג בדיון מול חבר כנסת, או בדיון בוועדה מוועדות הכנסת לקוחות שונים, באותו עניין, יעדכן את הלקוחות ויקבל את הסכמתם.

3.11 המעסיק יביא לידיעת כלל עובדיו את חשיבות ההימנעות מחשש לניגוד עניינים בין ענייניו של לקוח, לבין ענייניו של לקוח אחר אותו הם מייצגים באותו עניין, וינחה את עובדיו לפעול כאמור בפסקה 3.10.

דילוג לתוכן